Tvätta på en spolplatta
Avfettningsmedel och den smuts som löses upp ska inte rinna ner i dagvattenbrunnen eller ut i naturen.
Lägg avfettningsmedlet på helst torra ytor
Kallavfettning fungerar bäst på torra fordon. Men vissa kallavfettningar kan även användas på blöta ytor med gott resultat.
Tänk också på att kallavfettning kan lösa upp rostskydd som finns på fordonets”insida”, till exempel inuti dörrarna. Ta därför för vana att inte spruta kallavfettning ovanför sidorutornas nedre del. Kallavfettning på sidorutorna rinner in på insidan av dörren, ned i plåtveck och kan bidra till snabbare rostangrepp!
Låt avfettningen verka i några minuter
Rengöringsförmågan hänger ihop med hur lång tid som avfettningen fått verka. Låt verka i en fyra-fem minuter, sedan är det dags att skölja av. Däremot ska man aldrig låta avfettningsmedel torka ut helt, vilket kan hända rätt fort om fordonet står utomhus i solen. I värsta fall kan det bli fläckar eller smuts som hugger sig fast.
Använd en högtryckstvätt
Högtryckstvätten är fordonsägarens bästa vän. Vilket avfettningsmedel man väljer har mindre betydelse, jämfört med tillgången till en högtryckstvätt.
Välj rätt typ av avfettningsmedel
Man kan dela upp avfettningsmedel i tre grupper – Kallavfettning, Alkalisk avfettning och Mikroavfettning
Beskrivning av de tre olika avfettningsmedlen finns Här. Välj rätt medel den smuts du har, och hur fordonet ser ut. Är fordonet torrt funkar kallavfettning bra, men om lacken är blöt funkar alkalisk avfettning eller en mikroavfettning bättre.
Spola nerifrån och upp
Upplöst smuts ska rinna av bilen över en ren yta. Vilket tyngdlagen bestämmer och därför ska fordonet spolas av nedifrån och upp. Upplöst smuts är finfördelad och rinner den över annan smuts, som inte lossnat, finns risken att smutsen fastnar igen men ännu hårdare. Efter schamponering kan man skölja av bilen uppifrån och ner. Då handlar det egentligen inte om speciellt mycket smuts, utan bara rester från tvättmedlet.
- Vid behov så kan man även kombinera olika produkter, använd då först kallavfettning, skölj sedan med högtryckstvätt och gå sedan på med en alkalisk avfettning. Då löser man både fet tjära/smuts och vanligt vägdamm.
Låt inte fordonet självtorka
Vattnet innehåller små mängder kalk och hur mycket brukar variera mycket, beroende på var man bor. När vattendropparna får självtorka fälls kalket ut och det blir en ljusgrå fläck, som tyvärr kan vara svår att få bort. Ta därför för vana att torka av fordonet med ett sämskskinn. Eller med en mikrofiberduk. Stå helst i skuggan, om du är utomhus och tvättar, annars torkar vattendropparna på några minuter.
Vaxa fordonet regelbundet
Det finns många råd om att man ska använda miljömärkta produkter. En miljömärkt produkt behöver alls inte vara dålig, som en del tror, men det absolut mest miljövänliga du kan göra är att vaxa fordonet regelbundet. På en ren, slät och vaxad lack fastnar inte smutsen lika lätt. Förutom att fordonet blir snyggt att titta på så blir den enklare att tvätta och du behöver inte använda några ”superstarka” rengöringsmedel. Om man lägger på avfettningsmedel på bilen och gnuggar med en svamp försvinner mycket av vaxlagret på lacken.
Använd inga rengöringsmedel från hemmet
De rengöringsprodukter vi hittar i hushållet är som regel alldeles för ”tuffa” för en bil. Ett exempel är såpa som har väldigt högt pH-värde och kan ge fläckar på lack och plast. En del produkter innehåller ammoniak, fönsterputs till exempel, vilket man absolut inte ska ha på ett fordon. Då kan det bli frätskador på metallytor som inte går bort. Ett tyvärr vanligt misstag är att använda kökssvampar för att ta bort insekter och envis smuts på bilen. Kökssvampar repar, men det syns inte så länge ytorna är våta. Men sen…
Envisa fläckar?
Vissa envisa tjärfläckar kan vara svåra att lösa upp. Att gå på med ett nytt lager avfettningsmedel brukar inte löna sig.
Men man kan ta bort tjärfläckar punktvis med ett multispray som WD-40 eller CRC 5-56. De medlen innehåller inga farliga lösningsmedel som kan skada lacken, men de är förvånansvärt effektiva mot asfaltfläckar. Det man absolut inte ska använda på en lackerad yta är riktigt starka produkter, som exempelvis aceton. Då får man garanterat fläckar.